Blogger Sambas 58 Orang

Sejak beberapa bulan yang lalu saya perhatikan jumlah blogger yang berasal dari Sambas yang menggunakan Blogspot tidak mengalami banyak peningkatan. Sampai hari ini (pkl. 12.55 PM) saya coba lagi search dengan mengklik Location yang ada di profil saya ternyata jumlahnya hanya 58 orang.

Segitu kecilkah jumlah blogger dari Sambas? Saya juga tidak tahu persis karena masih ada engine atau platform lain yang digunakan oleh blogger selama ini yaitu Wordpress. Untuk WP sendiri baru beberapa blogger Sambas yang make. Misalnya blog Kota Sambas yang saya sendiri kurang tau persis siapa pemiliknya, dan Blog Pak Ussu (tapi dianya tinggal di Singkawang - jadi Bukan blogger Sambas lagi).

Ada juga blog Sambas Kini ni TO', tapi sayang blognya jarang diupdate. Kepengen rasanya ngeliat lebih banyak lagi anak-anak asli Sambas yang ikut meramaikan dunia perbloggingan. Terutama blog yang sifatnya pribadi, bukan atas nama suatu instansi pemerintah maupun swasta.

Ayo anak-anak Sambas, bangkitkan kreatifitas menulisnya. Jangan khawatir dengan berbagai macam "aturan tulis menulis" yang pernah dipelajari di sekolah. Kita bisa belajar pelan-pelan dengan praktek langsung lewat aktifitas ngeblog semacam ini.

Viva Blogger dari Sambas... Moga Tambah Rame!

18 comments:

  1. Saya bukan dari sambas... Ma kasih komen di blogku... sering-sering mampir ya

    ReplyDelete
  2. siap mas... salah satu kegiatan saya yg rutin saya jalani sekarang adalah nulis di blog dan tentunya juga blogwalking ke blog-blog seantero dunia maya... sip deh... \m/

    ReplyDelete
  3. Mak kasehlah...ade juak respon tentang blogku Sambas kin ni to'. Sorry me nyori lah blog iye dak ku update. Soalnye aku ge' super sibok. insya Allah mu dah lakkak dan aku balik agek ke Sambas akan ku Update dan ku permak abisss...!!!
    Iye sebannarnye blog pertameku dan sangat sederhane. Mudah- mudahan aja bemamfaat.
    Salam

    ReplyDelete
  4. hehehe :D sip bang andi... salah satu sumber informasi yang mudah dicari orang saat ini adalah blog... ndk ape2 bang kalau maseh sibuk... asal jangan ditilantarkan jak, soalnye sayang blognye sibannarnye jak bagus, tiap saye googling dangan kate2 yg menyangkut sambas, blog bang andi ye seringkali muncul di halaman pertame google... iye yang mbuat saye terkesan dengan harapan blognye bise diupdate... :)

    ReplyDelete
  5. wah abang semanagtnya ok jg ya...bang masuk blogku lah.....

    ReplyDelete
  6. hehheehehe.... :D ok bang kurniadi ditunggu kunjungan saya ke blognya...

    ReplyDelete
  7. Jadi semangat gue setelah ada yang memberikan suatu spirit

    ReplyDelete
  8. hai...
    salam kenal ya...

    aku pendatang baru ni...

    :D

    ReplyDelete
  9. dah banyak dihhhhh yang buat blog

    ReplyDelete
  10. salam kenal dari sambas...
    saye setuju inyan ye "Bang... mun biak sambas banyak buat blog...

    biar biak2 sambas lebih maju ke dapan...

    trim's

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah, mudah2an ke depan tambah ramai lagi biak sambas yang ikut dalam kancah perbloggingan... \m/

    ReplyDelete
  12. salam kenal bang...saye biak sambas asli tapi lagi ndak ade disambas..biase ngelanjutkan study..bagus juak tok kominitas..saye setuju klo ade komunitas biak sambas http://us.i1.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/21.gif..saye juak lagi mau bikin blog,tapi balom selasai..lagi sibuk inyan he......

    ReplyDelete
  13. recomendasikan juaklah urang jawai...boleh ke??

    ReplyDelete
  14. boleh be, silekan...

    ReplyDelete
  15. salam kanal bang atau adek tok eeeeee saye biak semelagi basar umak bapak urang sambas dah lamak juak ngarantau dari taun 91 kejakarta mun balik pasti kekeranji sambas

    ReplyDelete
  16. mudah-mudahan kedepan biak Sambas terutame yang masih belia..hobi nulis diblog..jadi makin meriah dunia blogger Sambas. Kamek yang dah tue..bentar lagi dah pensiun..

    ReplyDelete
  17. Usah beranti nulis pak, biar dah pensiun, dangan tulisan kite bise sharing ilmu yg kite punye... ape agek lewat media internet, seluruh dunie bise bace tulisan kitte...

    ReplyDelete
  18. Bang, gimane kite ngecek blogger asal sambas? Skrip banner sambas blogger community dimane bise saye dapatkan?
    ma kasih infonya bang..

    ReplyDelete